ההוויה הספרותית האורלי קסטל-בלומית מתגבשת לכדי שלמות ברומן המצוין שלה "ביוטופ" שראה אור ב-2022 ב"הספריה החדשה".
ישנו משהו כמו-מטאפיזי, כזה שמרחף במציאות האורבנית, בעלילה שרוקמת הסופרת אודות גיבורה – ליתר דיוק, אנטי-גיבורה – ג'וזף שימל.
משעשע מאוד, בודד מאוד, מכמיר לב מאוד – ובעיקר תל אביבי מאוד – הוא אנטי-גיבורה זה, אך דווקא "דמויות המשנה" – כביכול – הסובבות אותו, אותם נוודים-הומלסים הממלאים את הספר – ואת המרחב הציבורי – מדגישים את רעיונותיה אודות "בית", את מושאיה (ג'וזף, סופי, דביר) ואת הנרטיב הסיפורי שלה ככלל והופכים אותם, ובכן, למדויקים, ובה בעת, לגדולים מהחיים.
קסטל-בלום היא אחת מהסופרות החשובות שלנו – היא לא רק "דולי סיטי" המכונן, היא הרבה מעבר – ו"ביוטופ" הוא דוגמה מרהיבה לכך.