כמה כיסים מוזיקליים בבטנת המעיל שאני לובשת ביום השואה תשע"ג:
1.
כשאבות ישורון מקשיב לג'ון באאז לא צריך יותר מתיאור עדין שהשואה יושבת בו כפופה מאחורי דלפק בבית קפה, כדי להבין איך היא חוטבת את נפשו.
דרור בורשטיין כתב על זה כאן :
http://drorb.wordpress.com/2009/09/12/אַי-ריממבר/
וג'ון באאז שרה :
http://www.youtube.com/watch?v=1roKUl1au1E
2.
חושבת היום על סיפור אהבתם של סבתי לוציה לבית רגנבוגן וסבי אהרון שיינרמן ז"ל.
סבתא , שנולדה בזבראז' שבפולין היתה נערה בת 18 כשהנאצים פלשו. היא נמלטה לברית המועצות, למחנה עבודה שבו תפרו מדים לצבא הרוסי.
סבי , שנולד בבנזי'ן שבשלזיה לחם בצבא האדום והגיע גם הוא לאותו מחנה אחרי שאשתו הראשונה ובתו נרצחו.
*
סבתא וסבא נפגשו במחנה והתאהבו. בפברואר 1946 נולדה להם אמא שלי. אחרי המלחמה חזרו לפולין. סבתא מצאה את משפחתה קבורה בקבר אחים ביער ליד העיירה. סבא נותר ניצול יחיד למשפחתו. עד 1967 חיו בברוצלאב ואז עלו לארץ.
הביאו לעולם שלושה ילדים, מהם נולדו שמונה נכדים ושישה נינים.
את סבי לא זכיתי להכיר. נפטר סמוך להולדתי.
**
חשבתי אילו צלילים לצרף לסיפור ונזכרתי שסבתא שלי שהייתה פולניה כהוגן אהבה בטירוף מוזיקה מזרחית. לא יודעת אם זה קשור לכך שכל מחותניה מרוקאים או שזה פשוט נבע מאהבת אמת. היא הייתה סוחבת אותי בתור ילדה לתחנה המרכזית הישנה בתל אביב להביא סטוקים של קסטות של כל הלהיטים שרצו אז. יוצא שהמורשת התרבותית שלי מסבתא לוציה ניצולת השואה הייתה בעיקר מיטב הזמר המזרחי של שנות השמונים והתשעים.
אז לזכרך סבתא אהובה .אוהבת החיים, התוססת ומלאת הפלפל ולזכר סיפור אהבתך עם סבא .
http://www.youtube.com/watch?v=DyXhY6MvwJE
3.
שיר מלא חיים
ומלא ברוחה של אנה פראנק.
(לפחות כפי שהיא מנשבת בליבו של מי ששר).
(קראתי קצת על נסיבות הכתיבה של השיר הזה. מסתבר שאחרי שהוא נתקל ביומן של אנה פראנק ג'ף מאנגם ישב ובכה בלי הפסקה ואחר כך היה חולם בלי
ניוטראל מילק הוטל, להקה אהובה:
What a curious life we have found here tonight
There is music that sounds from the street
There are lights in the clouds
Anna's ghost all around
Hear her voice as it's rolling and ringing through me
Soft and sweet
How the notes all bend and reach above the trees, trees
http://www.youtube.com/watch?v=AH3CRVVBL9o
4.
אם עד עכשיו לא יצא לכם/ן ללכת יחפים/ות על זכוכיות מנופצות–
נסו את היצירה ליל הבדולח של ג'ון זורן.
(John Zorn. Kristallnacht).
שבירת לב מובטחת.
(זה מתחיל יהודי מאוד, אבל הקלרינט מתייפח כל כך שתשכחו מאיפה באתם ורק תרצו שלא יתנפץ יותר, לא משנה באיזה רחוב של איזו עיר או כפר או ארץ נמצאת הויטרינה שלכם/ן או הויטרינה של כל אחד אחר (לאלו שהתמזל מזלם שיהיו להם ויטרינות כן ? לפעמים גם זה אין).
http://www.youtube.com/watch?v=rn1pERMiK3s&list=PL429C4F6D58F267B4