
איך החיים האלה קרו? אני לא יודע, אבל הם קרו. בשנים שחלפו שאלתי את עצמי את השאלה הזאת לפחות מאה פעם, והתשובה אף פעם לא השתנתה. אני נולדתי אש, את מבינה, את זה אי אפשר לשנות ועם זה אי אפשר להתווכח, כמו שאי אפשר להתווכח עם סימן לידה. מי שנולד אש יודע שגדולה הבערה מן הבוער בה. וככה החיים קרו, הלוך ובעור, היו עצים או לא היו עצים, זה בכלל לא משנה וזה לא יכול לשנות. איך אמרו חז"ל, זכה – ובערו שניהם יחדיו, לא זכה – נעשתה לו סם מיתה.
אני נולדתי אש, אבל למדתי אדמה. למי שלא זכה אין בררה, כשאין עצים בוערות העצמות עצמן, ועבור מי שנולד אש, מים לא יכולים להיות התשובה. האדמה חותמת את האש, אבל מתחת לאדמה הגחלים יכולות ללחוש גם אלף שנה, אלף שנה. אלף שנה אני יכול ללחוש ואף אחד לא ידע, אלא אם ידרוך במקום הלא־נכון. את דרכת במקום הלא־נכון, ואני מצטער. הצרה היא שאש נמשכת לאש, ואין מכבה.
לכן הוספתי אדמה לאדמה, ללחוש עוד אלף שנה. טפשי לבעור, אבל מי שנולד אש יודע שטפשי לומר שטפשי, או שהאלהים הלם בך ברקים מתפוצצים או שלא, זה לא נתון לשיקול דעתך; איך אמא שלי אומרת, החיים הם לא תכנית כבקשתך. לכל היותר אתה יכול להוסיף אדמה לאדמה. לכל היותר אפשר לא לשאול, לכל היותר אפשר להמשיך ללכת, לכל היותר אפשר לבעור, אש תחת אדמה. וחוזר חלילה.
[פורסם במקור: 8/4/2018. הצילום מתוך "משיב הרוח" ס"א, חורף תשע"ח]










