
רעיון טוב לסטארט-אפ הוא לרוב מוצר או שירות שהלקוחות צריכים ומוכנים לשלם עליו כסף; צריך להבין לאיזה קהל יעד הוא פונה ואיך מגיעים אליו; בסוף - השוק מחליט אם המוצר טוב ■ דברים שחשוב לדעת כשבוחרים רעיון

זה לא משהו שמתלבטים לגביו - זה משהו שיודעים. או ככה לפחות אומרים לא מעט מנהלים בתחום. אז מה חשוב לשאול את עצמכם?

"חשוב לבוא עם חזון גדול, שמאמינים בו מהרגע שקמים בבוקר ועד שנרדמים. כדי לעשות זאת, חשוב לא להתאהב בקונספט, להיות גמישים וזריזים" ■ באילו שיקולים צריך להתחשב כשרוצים להקים חברה?

היזם פועל לא פעם בערפל סמיך, מקבל החלטות על בסיס אינטואיציה וניחוש מושכל לגבי העתיד, והתוצאות נמדדות כעבור שנים

"בצוות שותפים טוב יש חוזקות רבות. הוא צריך להיות מלוכד ועם יחסי אמון טובים. יש יתרון גדול לכך שחברי הצוות משלימים אחד את השני"

"כשאתם מאבדים את האמון באנשים, כדאי להיפרד" ■ "אנחנו חברה ישראלית וסובלים מכך רבות, משום שישראל היא מדינה שמצליחים בה למרות הרגולטור — ולא בזכותו"
"התעשייה בישראל מפותחת מספיק כך שאפשר למצוא בעלי מקצוע מעולים. הטובים בהם גם יודעים לעבוד עם סטארט־אפים ולהתאים את השירות והמחיר לצרכים של חברה צעירה, בעיקר אם הם מאמינים בכם"

"הסטארט־אפ חייב לשקול את מחיר ההשתתפות בתוכנית מבחינת מניות שיהיה עליו לתת לאקסלרטור, הזמן ותשומת הלב שהיזמים יצטרכו להשקיע בתוכנית והערך שיקבלו"

"לא רק הסכם המייסדים חשוב, אלא גם חלוקת אחריות ברורה מהיום הראשון. החלטות כמו מי המנכ"ל, מי מוביל את הצד הטכנולוגי הן קריטיות ולא כדאי לדחות אותן"

"הדבר האחרון שיזמים צריכים להשקיע בו בשלב ההתחלתי הוא התעסקות ברכישת שולחנות וטיפול בשירותים"

אם אתם יזמים בתחילת הדרך, לרשות החדשנות יש כמה מסלולי תמיכה להציע לכם

פתאום מופיע מלאך ואומר לכם שהוא יכול לעשות קסם ולגרום לחברה שהקמתם להיות שווה מיליוני דולרים, אם רק תיתנו לו 50% ממנה ■ מה תעשו? האם תוותרו? ומה אם זה לא יעבוד?

בשלב הראשון גייסו ממי שמוכן לתת לכם כסף (מה שלומך סבתא?), נסו לגייס ממשקיעים שיש עליהם המלצות (הצלחה היא דבר מדבק), וזכרו - השקעה זאת חתונה קתולית (כמעט בלתי אפשרי להתגרש ממשקיעים)

לגייס ברגע שאפשר, כשהכסף מתחיל להיגמר, כשיש מוצר ראשוני - או לוותר על התענוג? תלוי את מי שואלים

עדיף להימנע מגיוס הון בשלב מוקדם מדי, להיזהר מקבוצה גדולה של משקיעים קטנים או דעתנים מדי, ולשים לב - האם המשקיע מתאים לחברה שלי

רצוי להגיע למשקיע דרך מישהו שיערוך היכרות ביניכם, להבין אם הכימיה שם, וברגע האמת לברר - האם יש לו כיסים עמוקים מספיק וזמן פנוי ביומן כדי לעזור באמת

בשביל להפוך את חלום הסטארט-אפ שלכם למציאות תצטרכו כסף שיאפשר לכם לגייס עובדים, לשכור משרד ולפגוש משקיעים מעבר לים ■ גיוס הון יכול להיות תהליך ארוך ומתסכל - הנה ההמלצות שחשוב לדעת כדי לשרוד אותו בחיים ולהמשיך לנהל חברה במקביל

יזמים עסוקים במכירה כל הזמן ■ הם צריכים לשכנע משקיעים שמתוך מאות מתחרים הם הראויים לכסף ■ הם צריכים למשוך לצוות שלהם את העובדים הכי טובים, שמעולם לא שמעו עליהם ■ הם צריכים לגרום ללקוחות לשלם על המוצר שעוד לא פותח ■ איך מתבלטים?

גיוס הוא תהליך קשה ולא נעים, ובמרבית המקרים ייהפך לשלב המתיש ביותר בכל המסע היזמי שלכם. הוא "שואב הזמן" הגרוע ביותר, וללא משמעת תישאבו אליו על חשבון בניית החברה

אסור להתפשר על איכות העובדים שאתם מגייסים; לגייס מישהו עם טווח רחב של כישורים כלליים, ועם תחום מומחיות מעמיק אחד לפחות; זו אומנות, ובכל מקרה יהיו טעויות ■ הדברים שחשוב לדעת בגיוס עובדים

צריך להבין את גודל השוק הפוטנציאלי האמיתי; מחפשים לקוחות מעבר לים; כמות המשאבים מוגבלת, וחשוב לא להתפזר ■ הדברים שחשוב לדעת כשנכנסים לשווקים חדשים

חוצפה ישראלית מביאה אותנו רחוק, אבל חשוב גם לכבד מנהגים ותרבות מקומית; לכולם חשוב שניקח אותם ברצינות; הבנת התהליך וקבלתו הן תנאי הכרחי לשיתוף פעולה פורה ■ מאילו טעויות כדאי להימנע בחו"ל?

להשקיע המון בשימור התרבות הארגונית שגרמה לחברה להצליח בשלבים הראשונים; צריך ללמוד לסמוך על אחרים; לאפשר תמיכה במגוון שפות ותרבויות במוצר מהרגע הראשון ■ הדברים שצריך לדעת כשמגדלים חברה גלובלית

ליצור סביבת עבודה משותפת; צריך להיות עקבי, פרקטי, לדעת טוב מה אתה עושה ומי הצוות שלך; לתת כמה שיותר כוח ועצמאות לעובדים ■ הדברים שחשוב לדעת בניהול סטארט-אפ

הכאב הכי גדול שלי על כל השנים שאני עוסק בטכנולוגיה הוא שכ–90% מכל שורות הקוד שכתבנו הלכו לפח. כל אחד בתחום שלנו יגיד את זה
אם לא ביססתם והגדרתם חזון ותרבות כבר מהתחלה, אז היום זה היום להתחיל. בלעדיהם החברה עלולה לאבד את דרכה ככל שתגדל

כשמחליטים להקים חברה - האם צריך להתחיל להיערך לקראת האקזיט?

מהם התנאים בהם מגיע הרגע למכור?
המשקיעים, היזמים והעובדים מחכים ליום שבו הם יוכלו לממש את האחזקות שלהם כשהסטארט-אפ יימכר או יונפק ■ מתי הזמן הנכון לעשות זאת, ובאילו מקרים צריך להכיר בכך שלמרות המאמצים שהושקעו - החברה לא מתרוממת?

היינו בין הפטיש לסדן: ההזדמנות לבנות חברה גדולה אל מול הלחץ של המשקיעים. החלטנו לקחת את גורלנו בידינו ולהכניס משקיעים שיכולים לקנות החוצה משקיעים ותיקים, כאלה שיש להם מספיק אורך נשימה כדי ללוות אותנו במסע לטווח ארוך

יזמים שמכוונים למכירה או נמצאים בתהליך - אל תתרווחו על הכיסא כל עוד אין חתימה על הסכם. הכל יכול לקרות

אחרי השנים האינטנסיביות והמאבקים, הגיע הרגע: סגרתם את העסקה הגדולה מכולן ■ הדבר הזה שמילא את חייכם כעת כבר לא בידיכם, והשמחה על ההישג מתחלפת בתחושת ריקנות — עד הפרויקט הבא

יום האקזיט הוא היום שבו מסתיימת תקופה לחוצה ומתמשכת של דיונים, של עורכי דין, של עוד עורכי דין ושל עוד הרבה עורכי דין ■ של חוקים שאף פעם לא חשבתם שאתם אפילו רוצים לדעת על קיומם. ויש המון לחץ: תהיה חתימה?