
כשזה מגיע ל #תרופות_סבתא - חייבים לתת מקום של כבוד לגוגל מוגל: אפשר לאהוב אותו, אפשר לשנוא אותו, אך אי אפשר להתעלם ממנו.
* ספרו לנו בתגובות מה תרופת הסבתא שלכם ומאיפה היא באה! *
מקורו של הגוגל מוגל ככל הנראה בכפרי מרכז אירופה במאה ה-17, אצל הפולנים הוא מקובל כקינוח אך במטבח היהודי של מרכז ומזרח אירופה הוא נפוץ בעיקר כתרופת סבתא שעוברת מדור לדור ולא מדלגת על אף חורף. הגוגל מוגל מבוסס על חלמוני ביצים המוקצפים עם סוכר או דבש בתוספת חלב חמים ויש המוסיפים לו גם מעט אלכוהול. הגוגל מוגל ידוע כמסכך את הגרון ויש זמרים וזמרות המקפידים לשתות מהמשקה הצהבהב והסמיך הזה לפני כל עלייה לבמה. טעמו ומרקמו שנויים במחלוקת ויש הטוענים כי הוא טוב לבריאות כי אפילו החיידקים בורחים כשהוא בסביבה. ומה אתכם? בעד או נגד?
לא לגמרי ברור איך הערק לא נכנס עדיין לסל התרופות - כשמתחיל צינון והגרון מתחיל לכאוב - צ'ייסר ערק הוא רעיון טוב. הערק ממש לא עוצר שם, בבתים רבים הוא תרופה כמעט לכל דבר שמציק - בשתייה, בגרגור או בעיסוי חיצוני. רק אל תערבבו אותו עם תרופות אחרות... ספרו לנו מה תרופת הסבתא שלכם לצינון ותייגו אנשים שפותרים הכל עם ערק ![]()
#אי_אפשר_לתרגם_את_זה - אס יפהם אלחמר פשקנזביר - מקור הביטוי במרוקאית ומשמעותו המילולית - מה מבין חמור במרק ירקות. הביטוי - "מה מבין חמור במרק פירות" נפוץ אף הוא בשפה העברית וייתכן ומקורו בשיבוש של הפתגם המרוקאי ומשתמשים בו באותו אופן - לתאר מישהו שמבטא חוסר הבנה עמוק, למשל:
- בן: אוי, איכס אמא, מה זו השמלה המחרידה הזאת?
-אמא: אס יפהם אלחמר פשקנזביר, זאת שמלה מהממת!
ותודה ל Avichay Biran ששלח לנו את הפתגם!
ויש גם את יהודית!
חג החנוכה הוא חג מרכזי במסורת היהודית שאינו נזכר בתנ"ך. ככזה, ישנם מספר פירושים שונים לסיבה לקיום החג ומספר סיפורים רלוונטיים. הסיפור המוכר לנו על מרד המכבים ונס פך השמן, הוא רק חלק מהתמונה המלאה סביב נס החנוכה וחג האורים, שלו משמעות רוחנית עמוקה ומסועפת. אחד הסיפורים הכרוכים בחג שזוכים לקצת פחות הכרה הוא סיפורה של יהודית, שאמנם לא מופיע בתנ"ך או בספרות חז"ל, אך נזכר בדברי הגאונים ומקובל לציינו במנהגים שונים במסורת היהודית. הסיפור הוא כזה:
בימי החשמונאים, שר... הצבא של נבוכדנצר, הולופרנס, הגיע במסע הכיבושים שלו לארץ ישראל. כשהגיע לשומרון, התנגדו לו תושבי העיר בתוליה והוא בתמורה - כיתר את העיר, ניתק את אספקת המים וצר עליה. המצור של הצבא האשורי החל להיות מסוכן, תושבי העיר החלו לאבד תקווה ולהרהר באפשרות של כניעה. אחת מתושבות העיר – אלמנה אמיצה ויפה בשם יהודית, פחות התחברה לגישה הזאת והחליטה לעשות מעשה שיחזיר לעם את העוז ורוח ההתנגדות. היא יצאה יחד עם שפחתה מהעיר הנצורה וסיפרה לאנשי הצבא שיש לה הודעה חשובה למסור להולופרנס. יהודית העמידה פנים שהיא עברה צד, שהיא רוצה לסייע למוטט את העיר ושיש בידיה מידע חשוב שיוכל לסייע בכך. אחרי שקנתה את אמונו והצליחה להישאר איתו ביחידות, היא השקתה אותו בחלב שהפך אותו למנומנם (ועל פי גרסא אחרת נתנה לו לאכול גבינות מלוחות ומצמיאות שגרמו לו לשתות הרבה יין). יהודית ניצלה את שעת הכושר, ערפה את ראשו, ארזה אותו בתרמיל וחזרה אל העיר הנצורה. ראשו של הולופרנס שהוצב על חומות העיר גרם לבלבול רב בקרב לוחמיו ונתן זריקת אומץ משמעותית לתושבי העיר בתוליה שפרצו את המצור וסילקו את צבא האוייב.
לאישה האמיצה הזו היה חלק חשוב בהתמרדות ויש המחשיבים אותה לאחת מגיבורות המרד לצד יהודה המכבי ומתתיהו. על פי מסורות יהודיות שונות, נהוג לאכול בחנוכה מאכלי חלב לזכר גבורתה של יהודית, סיפורה של יהודית ומנהג מאכלי החלב בחנוכה נפוץ בקרב הציבור החרדי בו נשים מקבלות מקום של כבוד סביב כל החגים - ככתוב: "בזכות נשים צדקניות נגאלו ובזכות נשים עתידים להיגאל". בנוסף, יש הקושרים את סיפור יהודית עם מנהג חג הבנות "עיד אל בנאת" המצוין בחנוכה ביהדות צפון אפריקה.
יש לכם עוד מנהגים מיוחדים לחנוכה? שתפו אותנו בתגובות ותייגו נשים גיבורות
😉
בתמונה: יהודית לפי הצייר הצרפתי ז'ולס קלוד סיגלר, 1847
מה גורם למאות אלפי אנשים להגיע להלווייתו של אדם אחד שנפטר בשיבה טובה?
הרב אהרון שטיינמן שהלך הבוקר לעולמו היה מנהיג הזרם הליטאי, נחשב לגדול הדור וגאון אדיר. אך אם הייתם אומרים באזניו את הדברים הללו הוא היה מתרעם.
הוא היה איש צנוע בצורה יוצאת דופן, למדן שהקדיש כ-20 שעות ביום ללמידה ופוסק שדבק במשפט "מעולם לא ראיתי מוותר מפסיד".
הרב שטיינמן האמין שדווקא דרך הפיוס והוויתור מגיעים להישגים, שצדק לא עושים במלחמות. הוא חתר לאחווה ואהבת חינם בעם והתנגד לרגשות גאווה וקנאות בין הזרמ...ים השונים. הוא התעקש כל זמן שמעמדו אפשר זאת לפתוח את דלתו לכל אדם ובכל ויכוח תמיד ביקש לשמוע את כל הצדדים המעורבים. הוא לא אהב שבחים ומחמאות, על אף שהיה ראוי להם מאוד. הוא דיבר בפשטות גם בסוגיות מורכבות, הקפיד על ישירות ונגישות של דבריו לכל אדם. הוא היה דמות אב רוחני ופעל לפייס ולחבר בין כל קצוות העם. הרב שטיינמן זצ"ל היה איש שלום, איש פיוס, איש חיבור. ועל כן האבלות הגדולה כל כך עם לכתו.
תודה לרב חיים הורביץ על הסרטון מההלוויה בבני ברק.


#נקודת_מבט: נעה אלפנט Noa Elefant , שותפה במיזם דיבור אחר מודה ל Yonatan Razel - יונתן רזאל, מי שיקשיב למוזיקה שלו באמת ולא יסתפק בתמונה שרצה ברשת יבין שהרבה יותר משהוא סוגר את העיניים, הוא פותח את הלב:
"למה אני מודה ליונתן רזאל?
בימים האחרונים מתמלא הפיד שלי בדיווחים דרמטיים על בחירתו של "הזמר החרדי" לכסות את עיניו במהלך שיר. לצד הדיווחים, אנשים יקרים לי יותר ופחות נסערים, נעלבים, מגחכים. כמה נוח למצוא חיזוק לכל פחדינו, לכל סטראוטיפ שמרחיק אותנו ממי ששונה מאיתנו. מול הנוחות ...הזו אני מבקשת להגיד תודה ליונתן רזאל, האדם, האמן, והחרדי. קודם כל על ההזדמנות לייצר דיבור אחר. חשוב מזה, על יצירתו. תודה יונתן רזאל שיש בך את האדיבות לחלוק את הכישרון שלך ואת הלב שלך עם העולם. עם נשים וגברים שונים ממך בתפיסת עולמם אך דומים לך בכאביהם, בשמחותיהם, בדאגותיהם. כשאתה שר שאתה פותח לב לשינוי, גם הלב שלי נפתח. זו מתנה אדירה וכל מחווה אחרת, גם אם לא נוח לי איתה, מתגמדת מולה. ההופעות של יונתן רזאל הן רקמה אנושית אחת חיה. וגם בעיניים עצומות אפשר לראות פנימה. חברי פיד יקרים שלי, תסכימו גם אתם להקשיב למילים ולראות פנימה? תיקחו את הסיכון הזה?"
סופגניות. הן בכל מקום. השנה לקראת חנוכה אנחנו מאיצים בכם - אל תגזימו עם הסופגניות. זה מיותר. לכולן יש את אותו הטעם ואותו ענן אבקת סוכר.
השנה, פשוט אמרו לא לסופגניה מהסופר וכן לספינג', לשבקייה, לזלבייה ואפילו לצ'ורוס! יש מאכל חנוכה שראוי שניתן גם לו את הכבוד? כיתבו לנו בתגובות!
#אי_אפשר_לתרגם_את_זה - דח מחק - מעיראקית, המשמעות המילולית - דח - התעלף, מחק - המוח שלך, ופירוש הביטוי - נודניק.
דוגמא לשימוש:
- בן: אמא, אמא, אמא - אני רוצה את הטלפון החדש עם האמוג'יז המגניבים תקני לי!
- אמא: דח מחק, קדחת לי חור באוזן, לא קונה לך טלפון חדש, תרד ממני לפני שאני לוקחת לך את זה שיש לך עכשיו!
לא ממש ברור איך השיבא לא נכנסה לפנתיאון צמחי החליטה בין הנענע, הלואיזה, הלימונית והמרווה - כל מרוקאי/ת יגידו לכם שהיא הנסיכה האמתית של קנקן התה, רק תוסיפו לה מספיק סוכר
תייגו חברים שלא יכולים עם שיבא וחברים שלא יכולים בלעדיה
🌱
🌱
🌱
ידעתם שבאתיופיה יש כ-89 סגנונות ריקוד שונים? לכל שפה וניב - סגנון משלהם. אחרי שלימדה את Nataly Hay לרקוד ריקוד אתיופי אתני, Almaz Mamoya מספרת על מקורות הריקוד ויחד הן חושפות את המשותף שבין ריקוד אתיופי אתני לריקודי בטן.
מוזמנים לבקר גם בערוץ ה Youtube של נטלי > https://www.youtube.com/user/natalyhay


#אי_אפשר_לתרגם_את_זה - מתימנית: גאד יבאסאת האל כבזרה. הפירוש המילולי הוא "אפילו הכוסברה כבר התייבשה" והשימוש בביטוי נעשה כדי לתאר התנהלות של מישהו ש"מורח" את הזמן יותר מדי ומגלה אדישות מוגזמת. למשל:
אמא: "נו מתי תתחתני?! גאד יבאסרת האל כבזרה!"
בת: "די כבר, אכלת את הראש"
ותודה ל Shelley Gatya Zidel ששלחה לנו את הביטוי ![]()
#תייגו_יוצאי_ברית_המועצות: זה סיר? זה קנקן? זה ברז? זו וואזה? חברו את כל אלה יחד ותקבלו סמובר. הסמובר היה המחמם הרשמי של החורף אצל הבריה"מים, לא רק בגלל כמויות התה האדירות שהוא מכיל בתוכו, אלא בעיקר בגלל המנהג להתאסף סביבו בערבי החורף הקרים וללגום ממנו בחברותא. שנאמר, אל תסתכל בסמובר אלא במשפחה המתאספת סביבו.
לימים, עם המצאת הקומקום, המכשיר הפך בעיקר לדקורטיבי ולכן יוצאי ברית המועצות הביאו אותו איתם, להזכיר להם את הלילות הקרים של פעם... יש לכם סמובר בבית? ספרו לנו מה אתם עושים איתו!
יש לכם רעיון מדהים לתוכן וידאו שמבטא דיבור אחר? החלה ההרשמה לתחרות יוצרים ברשת של איגוד המפיקים לקולנוע וטלוויזיה ובחסות Google כל הפרטים בקישור >>> http://kolnoan.co.il/m4w/ הרשמה עד 20.11 - למה אתם מחכים?
נסו את זה בבית! צפו בשיעור ריקוד אתיופי אתני עם אלמז ממויה, רקדנית וכוריאוגרפית למחול אתיופי ונטלי חי, אמנית המחול המזרחי - התאמנו על התנועות, צלמו את הריקוד שלכם ושתפו אותנו בתגובות! מוזמנים להצטרף לריקודים בשישי ובשבת בפסטיבל הסיגדיאדה בתאטרון הבימה בתל-אביב. רוצים לדעת עוד? לינקים בתגובה הראשונה...
Nataly Hay Almaz Mamoya


מה אתם יודעים על תרבות אתיופית? שי פרדו, שחקן ויוצר, היזם והמנהל של סיגדיאדה - פסטיבל לתרבות אתיופית מזמין אתכם להיחשף ולהתחבר לתרבות של יוצאי אתיופיה ב סיגדיאדה 2017 - תל-אביב שמתחיל מחר בתיאטרון הבימה:
"כשיצאתי לדרך עם הפסטיבל לפני שש שנים, ביקשתי לחשוף את כלל הציבור הישראלי לתרבות והיופי של קהילת 'ביתא ישראל'. לצד הכאב הגדול והקושי שחווים יוצאי אתיופיה, יש גם הרבה יופי שרוב הישראליים לא נחשפים אליו, חיפשתי את החיבור בין האנשים ואין כלי טוב יותר לחיבור מאשר תרבות". בואו, תכירו, תרוויחו ![]()































