






במהלך השבוע האחרון, מאז דווח ב'כיכר השבת' על "הסכם השלום" בין הבחורים בישיבת חברון לבין ההנהלה, נרגעו הרוחות כמעט לחלוטין והסדר שב לתקנו, אך מתברר כי סילוק הבחורים ה'מורדים' עדיין לא ירד לגמרי מהפרק.
ל"כיכר השבת" נודע כי הגאון רבי יוסף חברוני עדיין מתלבט אם לסלק באופן סופי את הבחורים שהתסיסו את האווירה, והובילו למרד שהסעיר את עולם הישיבות.
אתמול (רביעי), אף הגיע ר"י חברוני, להתייעצות בנושא עם מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי בביתו שבבני ברק.
• הסערה בחברון: ראש הישיבה החליט על פסק זמן משיעוריו
• "הסכם שלום" ראשוני בין הנהלת הישיבה למובילי המרד
מבחינת ראש הישיבה שעל פיו יישק דבר בנושאים שכאלו, מדובר בשיקול מערכתי כבד, מאחר ואם הבחורים יסולקו קיים חשש להתססת האווירה פעם נוספת, ואלי אף ביתר עוצמה, דווקא לקראת 'זמן אלול'.
כאמור, בימים האחרונים שבו הסדרים והתפילות בישיבה להתנהל כסדרם. גם ראש הישיבה הגאון רבי דוד כהן, שעדיין לא חזר למסור את שיעוריו הקבועים לתלמידים, מגיע ל'סדרים' ולתפילות בישיבה.
הדרמה שהתחוללה בישיבת חברון, בין התלמידים לבין ההנהלה הנוכחית. הסעירה את כלל עולם הישיבות, בעיקר בשל הרקע העומד מאחוריו: שינוי קו אותו נוקטת בשנים האחרונות הנהלת הישיבה; שינוי שיש שאומרים כי הוא מוחק לחלוטין את שיטת "גדלות האדם" - שיטת המוסר הוותיקה עליה חונכו רבבות מתלמידי ובוגרי ישיבת חברון, ביניהם ראשי ישיבות, רבני ערים ואישי ציבור.
כידוע, את שיטת החינוך היחודית והמרשימה "גדלות האדם", ייסד הסבא מסלבודקא מרן הגאון רבי נתן צבי פינקל זי"ע בישיבתו שבסלבודקא, ליטא, עוד טרם בואה של ישיבת חברון לארץ ישראל.
ה'סבא' ביטל לחלוטין את המשטר הישיבתי, כשהוא נוקט בגישה המקנה לבן העליה עצמאות מוחלטת וחופש בחירה רוחני, בהבינו שהיא מקנה לבחור העצמה נפשית מתוך בחירה חופשית ומרחב אישי, המאפשרים התפתחות וגדילה רוחנית ואנושית עצומים.
השיטה הוכיחה את עצמה, והפכה למעצבת את דמותם של בני תורה רבים בימינו. בנייתם האישית, יחודיותם ועוצמתם של בוגרי חברון - שמה של סלבודקא לאחר שעלתה לארץ ישראל והתיישבה תחילה בעיר חברון - הוקנו להם מעצם מהות שיטת 'גדלות האדם'.
אלא שכאמור בשנים האחרונות אנו עדים בהדרגה למותה של השיטה, בשל בעובדה כי הנהלת ישיבת חברון בנוכחית ככל הנראה אינה בוטחת עוד בתלמידיה, ומחמירה עם הזמן את כללי המשטר ואת חוקי הישיבה, תוך שהיא מצמצמת את מרחב הבחירה האישי, ולא מאפשרת לתלמיד להתבגר מתוך אחריות אישית ורוחנית למעשיו.
אם בעבר לא התעסקה הנהלת הישיבה באורחות חייו הפרטיים של התלמיד, הרי שלאחרונה היא מתערבת גם מתערבת, ומקצינה עד כדי התעסקות עם זוטות שמתאימה יותר לישיבה קטנה או ישיבות בסגנון אחר. כך לדוגמה, הבחורים מוחתמים נגד החזקת נגנים עם רדיו.
מ. בחור מ'ועד' רביעי, מתאר ל'כיכר השבת': "כל חיי גדלתי על הסיפורים והעוצמה של חברון, וכשבגרתי רציתי להתקבל לישיבה. אבל כשהתקבלתי ואכן הלכתי ללמוד בחברון, פתאום אני מוצא את עצמי ב'גיל' או ב'חמד'. אין לי שום עצמאות או ביטוי אישי, אין כאן שום חופש בחירה, והתחושה היא שהנהלת הישיבה משתלטת לנו על המרחב האישי, ועסוקה בחיצוניות ומשחקי גננת עם הבחורים".
גורם בעולם הרישום מוסיף ומסביר: "היום יש 'ירידת הדורות', כל אחד יכול לקנות סמארטפון ואי אפשר לסמוך על הבחורים לבד. לכן אפילו בחברון הבינו, שאם הם לא יעשו משטר - לא ישלחו אליהם בחורים".
• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים
ואכן, מבדיקת "כיכר השבת" עולה, כי אחד הדברים שעומדים בבסיס השינויים, הוא הפחד של הנהלת חברון מהישיבות החדשות והמצליחות בירושלים, הנוגסות בחלק נדיב מעוגת הרישום.
דיווח פנימי שהגיע לידי 'כיכר השבת' מחזק סברא זו: ישיבת קול תורה הקטנה, הנחשבת לאחת המובילות בירושלים, שלחה השנה מחצית מהכמות אותה היתה שולחת מדי שנה לחברון, זאת לאחר שאחד מבכירי צוות הישיבה הפציר בבחורים שלא לשלוח אליה טפסי רישום.
ניתן לומר כי כללי ה'משחק' משתנים, ובכל עולם הישיבות שיטת המשטר ההדוקה מנצחת את זו הפתוחה יותר, כשהשינוי בא לידי ביטוי אפילו בישיבת הדגל היוקרתית והנחשבת - יהיו שיוסיפו לשעבר - חברון, שבשנים האחרונות מוחקת כאמור בהדרגתיות את המורשת של עצמה ומאבדת את הייחודיות שאפיינה אותה עשרות בשנים, לטובת מעקב צמוד ופיקוח קפדני אחרי אורחות הבחורים, מתוך ניסיון לשמר או להחזיר יוקרתה בעולם הישיבות הנוכחי.
תלמיד הישיבה, מהבוגרים שבהם, מסכם ל'כיכר השבת' במשפט אקטואלי משלו: "המאבק האחרון הוא לא רק על גשמיות הישיבה, אלא גם מאבק על עצמאותם של הבחורים - ובעיקר על מותה של השיטה הוותיקה 'גדלות האדם', אותה הנחיל הסבא מסלבודקא. עצוב".
| 46 | הענין הוא שהבחורים לא שומעים ולא | בניו לפני 2 ימים |
| 45 | שיטות שונות אך סופה של חברון | אמת לפני 2 ימים |
| 44 | לדעתי,השיטה של גדלות האדם נכונה | אתה ואני לפני 2 ימים |
| 42 | רוב ומיעוט | חברונער לפני 2 ימים |
| 41 | ממש כמו בסדרה בשבבניקים .... | אני לפני 2 ימים |
| 40 | גדלות האדם?! | ???? לפני 2 ימים |
| 38 | גם אז היתה משמעת | שימי לפני 2 ימים |
| 37 | גדלות האדם מתה | שפוי לפני 2 ימים |
| 36 | הנהלת הישיבה | צודקת לחלוטין לפני 2 ימים |
| 35 | בין הזמנים | חברונאי לפני 2 ימים |
| 34 | עצמאות היא דבר טוב כי הבחורים בסוף | יצחק לפני 2 ימים |
אתה צודק, אבל זה לא מה שהם רוצים | רפאל לפני 2 ימים |
| 33 | חברונער | חברונער לפני 2 ימים |
| 32 | הוא הולך לבד או עם הבחורים? | דניאל פרץ לפני 2 ימים |
| 31 | כואב הלב!!! | זאבי לפני 2 ימים |
שטויות במיץ. הוצאת שם רע | חברונר אמיתי לפני 2 ימים |
צודק | כמה שאתה... לפני 2 ימים |
| 30 | איזה בדיחה | חוץניקבחוצ לפני 2 ימים |
| 29 | תפקיד הישיבה | אריה לפני 2 ימים |
| 26 | חברונס יקרים עם ישראל צריך אתכם יותר מתמיד | חברון מאז... לפני 3 ימים |
| 25 | כל המגיבים נגד הבחורים אינם מבינים את שיטת "גדלות האדם" | חברונער לפני 3 ימים |
מתי קראת על סלבודקא? | אבי לפני 2 ימים |
כנ'ל | כנסת ישראל לפני 2 ימים |
כל מילה בסלע, מצטרף!!!!!! ל"ת | חברונר אמיתי לפני 2 ימים |
| 24 | חברון היתה ותישאר ישיבת הדגל של עולם הישיבות | ארי לפני 3 ימים |
אתה הבן של יוסי ? | אחד שיודע לפני 2 ימים |
| 23 | רעיון! | בעז לפני 3 ימים |
בושה!!!! אתה משחיר אנשים | בושה לפני 2 ימים |
| 22 | וההזוי שאחר כך הם עוד דורשיםםםם | א לפני 3 ימים |
| 21 | כל הכבוד לראש הישיבה | יעקב לפני 3 ימים |
| 20 | חברונערס לכו לצבא | זלמן לפני 3 ימים |
| 19 | ההפך | יעקב לפני 3 ימים |
| 18 | גדלות האדם=כבוד וידידות | רועי לפני 3 ימים |
| 16 | קטנות האדם | דור לפני 3 ימים |
| 15 | זוכרים מה אמר מרן ראש הישיבה זיע"א | לפני 3 ימים |
| 14 | ר'י | בוגר לפני 3 ימים |
| 13 | כתב בור | חברון לפני 3 ימים |
| 12 | חברון | חיים לפני 3 ימים |
| 11 | מהכתבה אני מביןמה מכרו הרשמים | חברונער... לפני 3 ימים |
| 10 | לא היה כדבר הזה!!! | מנחם לפני 3 ימים |
| 9 | השיטה נועדה לזמנה. לא מעבר לזה | חברונר מוועד... לפני 3 ימים |
| 8 | גדלות האדם??? | ישביש'ר לפני 3 ימים |
בכל יום מתפרסמים מקרים של.... | רפאל לפני 2 ימים |
| 6 | תיבת נח או מקדש מעט! | איצ לפני 3 ימים |
| 5 | השיטה לא מתה | אני לפני 3 ימים |
| 4 | גדלות האדם או עצלות הראש הישיבה ? | גבוה קשה... לפני 3 ימים |
| 3 | כנסו | אלי לפני 3 ימים |
בוגר הישיבה | ההפך הגמור לפני 3 ימים |
| 2 | הבן שלי התקבל לישיבה והחליט לא להמש | משה חיים לפני 3 ימים |
| 1 | אסור לישיבות הקטנות לשלוח לשם | יוסי לפני 3 ימים |