Feeds:
פוסטים
תגובות

גשם

 

IMG_9468

IMG_9462

IMG_9463

IMG_9464

IMG_9466

 

 

IF

דרור בורשטיין. מתוך אתר הוצאת כתר

החלק הראשון של "אחות שמש" הוא מעין חלום, שסיפור המסגרת שלו הוא ביקור שעורך המספר, עורך הדין אורי אולמן, בבית אביו בירושלים. הוא מגיע לבית לפני כניסת השבת והחלק מסתיים באור ראשון של שבת בבוקר. בין זה לזה משוטט אורי ברחובות העיר ונפרשים פרקים שונים מחייו. עורך הדין אורי אולמן, שאוהב שיש בכיסו שטרות רבים של עשרים שקל המחממים זה את זה, שאוהב להפקיד כסף לחשבון ולראותו תופח, מחליט פתאום לפרוש מעריכת הדין ולהתמסר לספרות. הרומן הקצר שלו עם הספרות מתחיל בראיון עם ראש החוג לספרות. המשך »

קֶראָס (Jean-Guihen Queyras) מנגן את הסוויטות לצ’לו סולו של באך. בהשוואה שעשינו בביתו של רפי לביא ז"ל זכה קראס במקום הראשון (שמענו את הפרלוד מתוך הסוויטה הראשונה). הוא הקדים בהפרש די ניכר את ויספלווי ויו-יו מה.

מבין 10 הביצועים ששמענו (בדף יש 11. את הביצוע הראשון לא סופרים. הוא חוזר שוב בהמשך. במקרה זה הוא חזר בתשיעי) – בלי לדעת מי המבצעים – העדפתי שניים. התברר שהיו אלה ויספלווי וקראס. הנה דף ההאזנה שלי.

IMG_9363

ועכשיו למוסיקה עצמה.

.

.

Suite No. 1 in G major, BWV 1007           00:00
Suite No. 2 in D minor, BWV 1008            16: 23

Suite No. 3 in C major, BWV 1009             35:21
Suite No. 4 in E-flat major, BWV 1010             56:01
Suite No. 5 in C minor, BWV 101             1:18:51
Suite No. 6 in D major, BWV 1012         1:42:28

.

רק שני משפטים. נתקלתי בהם בקריאה השנייה. שימו לב למשפט השני. סיפור שלם במשפט.

פעם לא היה מקום במכונית, ולכן שם אותי אבא בתא המטען והותיר לי סדק לאוויר, ונסענו באחד מכבישי הנגב. שכבתי שם בדממה בתא המטען על שמיכה מקופלת, ורק מעט אור חזק וחם חדר מבעד לחריץ הפתוח, והכביש היה חלק וישר והוביל כמדומה אל מרחק אינסופי, ומעט עננים כהים היו תלויים בשמים בהירים, אך אותם לא ראיתי ממקומי בפנים אלא רגע לפני שנכנסתי, כשהאהלתי על ידי וכביכול צללתי פנימה אל תא המטען, וחשבתי כי הנסיעה תימשך שעות, וכשנגיע למכתש יפתחו אבי או אמי את תא המטען ואני אתגלה להם איכשהו שונה לגמרי, כמו במופע הקסמים שבו נידב אותי אבי שנים לאחר אותה נסיעה, והקוסם הכניס אותי לתיבה מרופדת קטיפה ומצדה השני הגיחה אישה שחורה, לתדהמת הקהל, בעוד אני יושב, צמא, בתיבה המרופדת שעד היום איני יודע היכן הייתה, כלומר היכן הייתי אני בשעת הקסם (עמ' 18).

.

דרור בורשטיין, אחות שמש, כתר 2012.

imgresהפגישה הרביעית והאחרונה של גורדוייל עם לוטי מתקיימת בבית הוריה של לוטי, לאחר שלוטי שלחה איגרת והזמינה אותו לבוא אליה לבקרה בתירוץ שהיא נגועת צינה וחוששת לצאת. בפגישה זו, של אישה מיואשת שהגיעה לקצה גבול סבלה, פורסת לוטי את תכנית ההצלה האחרונה. עליה לדעת דברים ברורים לפני הצעד האחרון. היא מקפידה לפרש לגורדוייל את כוונותיה לאחר שנואשה מכל דרך אחרת. אווירה גורלית שורה על פגישה זו. גורלית ומאיימת. רמזים של מוות מציצים פעם אחר פעם. מיד בכניסתו מסתכל גורדוייל בלוטי ומגלה, כאילו בפעם הראשונה, עד כמה היא יפה, יופי שלא מעולם זה. כשלוטי פותחת בדבריה על חוסר התוחלת של חייו עם תיאה אשתו ועל האושר ששמור לו במרחק הושטת יד, עולה לרגע מן הרחוב תקיעת-אוטו פתאומית, הנדמית לגורדוייל כבאה שלא מעולם זה. לקראת סוף השיחה לוטי המיואשת מכסיפה כמתה, ובסוף השיחה היא שוכבת על הספה בלי נוע, עיניה בתקרה והיא דומה לחולה אנושה, נטולת הכרה. המשך »

אחות שמש – והירח

התחושה החזקה ביותר בסיום הקריאה בספרו החדש של דרור בורשטיין "אחות שמש" היא שחייבים, אבל מיד, לקרוא בו שוב. פשוט, כדי להבין את כל מה שקרה לנו ולגיבורים ב-180 העמודים האלה. אז ניפגש אחרי הקריאה השנייה. אבל בינתיים אומר כמה מילים על אפיזודה שולית כביכול בספר המופלא הזה, המסופרת בפרק ששמו "האסטרונאוט".

imgresאורי ואחותו הגדולה דורית נוסעים לכנרת יומיים אחרי שדורית השתחררה מהצבא. הנסיעה לכנרת, ועוד ברכבת העמק המשוחזרת, זורקת אותנו לתקופה הארץ ישראלית של הגליל. הדבר מודגש עוד יותר כשהסיפור קופץ אל המסילה העותמאנית, והתרבושים של בן גוריון וש"י עגנון, ולוח הרכבות משנת 1944 שתצלומו מופיע בעמוד 123 של הספר, וסבא שרגא ששתה תה בדמשק והמשיך משם לעיראק ופרס. כל זה מכין את הקורא כביכול לפגישה עם הסיפור הציוני על שפת הכנרת, אבל לא.

כל זה נגוז מזמן. הגבולות נסגרו, והרכבת בוטלה, והקרונות פורקו, והקווים נמחקו, ועל פסי הרכבת צמחו עשבים וקרקע כיסתה את התוואי, שבעמל גדול הונח. נופים שהיו רחוקים ומזמינים הפכו לארצות אויב, ערים שהגישו לך תה עם בואך הן עכשיו שדה קרב וקטל. המשך »

שמים

המשך »

אנסמבל אקדמיה ביזנטינה בניצוח אוטביו דנטונה, עם הכנר סטפנו מונטנרי

סונטות לכינור אופ’ 5 מאת קורלי

.

http://youtu.be/eHu3gbkRpzA

.

 Arcangelo CORELLI (1653 – 1713): Violin Sonatas Op. 5


Stefano Montanari, violin

Accademia Bizantina

Dir: Ottavio Dantone

rec: April & August 2002

 

Sonata in D, Op. 5,1

Sonata in B flat, Op. 5,2

Sonata in C, Op. 5,3

Sonata in F, Op. 5,4

Sonata in g minor, Op. 5,5

Sonata in A, op. 5,6

Sonata in d minor, Op. 5,7

Sonata in e minor, Op. 5,8

Sonata in A, Op. 5,9

Sonata in F, Op. 5,10

Sonata in E, Op. 5,11

‘Sonata in d minor, Op. 5,12 ‘Follia

 

Mauro Valli, cello piccolo

 Nicola Dal Maso, violone

Tiziano Bagnati, archlute, lute

Ottavio Dantone, harpsichord

Romano Valentini, organ

.

דוידה אמדיו (Davide Amadio) מנגן עם אנסמבל Interpreti Veneziani

קונצ'רטו בלה מינור RV418 מאת ויוואלדי

.

.

יום לא שגרתי

יום שהחל במסע ארוך ברכבת.

לקחתי לדרך ספר חדש, 'אחות שמש' של דרור בורשטיין.

חמוש באוזניות ובמוסיקה טובה – כדי לא להיות שותף מאונס לשיחות הנפש הבאות ויוצאות דרך המלבנים השחורים מפיצי הקרינה (קראתי באיזשהו מקום שרמת הקרינה ברכבת מגיעה לשיאים, בגלל ריכוז המכשירים, שכמעט כולם פועלים במרץ) – התרווחתי עם כוס הקפוצ'ינו וקראתי את כל החלק הראשון.

אחר כך תפסתי את המצלמה, ובעוד הרכבת שועטת דרומה לבאר שבע צילמתי פריים אחרי פריים של הפסים החולפים על פני במהירות.

המשך »

בואו נניח לרגע שאנחנו בשנת 1957, ואנו יושבים כזבובים על הקיר בבית הוריו של רודי ון גלדר בהאקנסאק ניו ג'רזי. רודי הוא בחור בן 33 שעובד בבקרים כאופטומטריסט ואחרי שעות העבודה מקליט באולפן הביתי שהקים בבית הוריו את טובי נגני הג'ז של ניו יורק. כבר חמש שנים שהוא מקליט באולפן הביתי שלו עבור הלייבל "בלו נוט" (Blue Note) וגם עבור אחרים. כל נגני הג'ז נוהרים אל האולפן הביתי של רודי, שיצא לו שם של טכנאי הקלטות מעולה. ברבות הימים הוא יוכר כאחד הגדולים שפעלו בתחום הזה. בעוד שנתיים הוא יפתח את אולפן ההקלטות שלו באנגלווד קליפס (Englewood Cliffs), אבל בינתיים הוא אופטומטריסט שמקליט בבית הוריו.

כאמור השנה היא 1957, וחבורת צעירים שמוביל הפסנתרן רד גרלנד (Red Garland) מגיעה להקליט אלבום שלם ועוד קטע ארוך של גרלנד שייכנס לאלבום אחר. בחבורה נמצא גם הסקסופוניסט ג'ון קולטריין, שחודשיים קודם לכן הקליט אצל ון גלדר את האלבום השני בהובלתו – Blue Train. אתם מנגנים החצוצרן דונלד בירד, נגן הבס ג'ורג' ג'וינר והמתופף ארט טיילור. גרלנד, המבוגר בחבורה, הוא בן 34. קולטריין בן 31, טיילור בן 28, ובירד וג'וינר בני 25. הם מקליטים אצל רודי ון גלדר בנובמבר ודצמבר 1957 את האלבום Soul Junction ואת Lazy Mae שכתב גרלנד ושייכנס לאלבום dig it. גם באלבום השני ישנה יצירה ארוכה (ששמה Soul Junction) שכתב גרלנד.

.

. המשך »

ולדימיר פלצמן מנגן את הנוקטורנים של שופן

.

http://youtu.be/dwJWVpYE9bo

.

(בדף היוטיוב ישנו פירוט של הנוקטורנים והפנייה לדקה שבה מתחיל כל אחד מהם)

.

אם מישהו היה צריך דוגמה מוחשית לצורך לבטל את גלי צה"ל – תחנת רדיו מרכזית בישראל שנשלטת על ידי הצבא, ושמפקדה מחליט באופן שרירותי מה פטריוטי ומה "פוגע במורל" ולכן ייפסל לשידור – פסילת השידור של שירו של יזהר אשדות (מילים: אלונה קמחי) היא דוגמה טובה. ירון דקל, מפקד גלי צה"ל (צירוף שצורם לי את האוזן בכל פעם מחדש), טען שהשיר בז לחיילי צה"ל ומציג אותם באור דמוני. העובדה שאדם כמו ירון דקל מתבטא כך, מלמדת לאן אפשר להגיע כשאתה "הולך עם המערכת" כדי לנסות להשפיע עליה מבפנים או לפחות לא להיות מושפע ממנה לרעה. לפני שאנו משנים אותה היא משנה אותנו. הרי ירון דקל של שידורי הבוקר ברדיו לא היה מעלה בדעתו לפסול שיר כזה, להפך, הוא היה עורך דיון מקיף עליו – משמיע אותו, מצטט אותו ומביא אנשים שידברו בעדו ונגדו. אבל היום הוא מפקד גלי צה"ל, ותפקידו לפסול שירים שמציגים את חיילי צה"ל באור אמתי.

דווקא בשל הפסילה הזאת, ראוי להפיץ את השיר ככל האפשר. כמו שאומרת אלונה קמחי בשיר:

להיות בן אדם זה עניין של הרגל.

.

. המשך »

שיעור פוליטי מופתי

שיעור פוליטי מופתי של נני מורטי  – סצנת הסיום של Il Caimano (התנין)

חומר למחשבה לקראת הבחירות. ניתן להשגה למשל באוזן השלישית (גם דרך ה-VOD)

(לצערי לא מצאתי וידאו עם תרגום. אשמח לקבל הפניה כזו)

.

.

אנסמבל ז'יל בנשואה מבצע שירי אהבה ואבדן מימי הביניים

.

http://youtu.be/GgQAEwLU4js

.

תפילה להושענא רבה

.

תתננו לשם ולתהילה

תשיבנו אל החבל ואל הנחלה

תרוממנו למעלה למעלה

תקבצנו לבית התפילה

תציבנו כעץ על פלגי מים שתולה

תפדנו מכל נגע ומחלה

תעטרנו באהבה כלולה

תשׂמחנו בבית התפילה

תנהלנו על מי מנוחות סלה

תמלאנו חכמה ושכלה

תלבישנו עוז וגדולה

תכתירנו בכתר כלולה

תישרנו באורח סלולה

תטענו ביושר מסילה

תחננו ברחמים ובחמלה

תזכירנו במי זאת עולה

תושיענו לקץ הגאולה

תהדרנו בזיו המולה

תדביקנו כאזור חתולה

תגדלנו ביד הגדולה

תביאנו לביתך ברינה וצהלה

תאמצנו ברווח והצלה.

.

מתוך סידור התפילה. הפיוט מיוחס לאלעזר הקליר

.

עץ הרימון נתן פריו

השפלתו של הנביא יונה

יעקב שטיינהרט: יונה הנביא

הנביא יונה זכה שבכל יום כיפורים מסופר סיפורו מחדש. ספר יונה כולו – שלושה עמודים – נקרא בבית הכנסת ביום הכיפורים בתפילת מנחה. מדוע נקרא ספר יונה ביום הכיפורים? יש אומרים שהסיבה היא התשובה שעשו תושבי נינוה ברגע האחרון, אחרי שיונה קרא על העיר: "עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת". אנשי נינוה צמו ולבשו שקים וקראו לאלוהים ושבו מדרכם הרעה, ואלוהים קיבל את תשובתם וניחם על הרעה אשר דיבר לעשות להם – ולא עשה. כמו אנשי נינוה גם אנו עומדים בבית הכנסת במחצית היום לפני שנחתמים הספרים בשמים, ועוד פתוחה הדרך לתשובה ולהצלה. ויש אומרים שלא תשובת אנשי נינוה היא העיקר אלא תשובתו של האלוהים, שביקש להחריב עיר על יושביה – יותר ממאה ועשרים אלף נפש – וחזר בו ולא עשה כן.

כך או כך – בין שהעיקר הוא בתשובתם של אנשי נינוה ובין שהעיקר הוא בתשובתו של אלוהים – מה מקומו של יונה בכל זה? ספר יונה אכן מדבר על השתנות האל מאל נקמות לאל הרחמים, אך עיקרו הוא המאבק בין יונה ובין אלוהים, מאבק המסתיים בהשפלתו של יונה. המשך »

6 הסוויטות "הצרפתיות" של יוהן סבסטיאן באך BWV 812–817 

תחילה בביצוע אנדרש שיף

.

http://youtu.be/QeBz6BMQVOo

.

ועכשיו בביצוע גלן גולד

.

http://youtu.be/w6PFS5o-gvE

.

http://youtu.be/_39W8zqT944

.

צער רב מחץ את לבי

.

Ich hatte viel Bekümmernis

קנטטה מס’ 21 של י"ס באך

.

Monika Frimmer, soprano
Gerd Türk, tenor
Peter Kooij, bass
Bach Collegium Japan, ensemble
Masaaki Suzuki, conductor

.

http://youtu.be/XqJMVZiNGkU

.

עם WordPress.com אפשר לעצב אתרים כאלה
להתחיל